Comuna Nicolae Bălcescu este o aşezare în bazinul hidrografic al Văii Topologului, între Comuna Milcoiu şi Comuna Galicea, pe o întindere de la est la vest de cca. 15 km si se află la o distanţă de 23 km faţă de reşedinţa de judeţ, Rm. Vâlcea.
Şcoala Gimnazială„Nicolae Bălcescu”, sat Rotărăşti este aşazată în satul Rotărăşti, centrul comunei, în imediata vecinătate a Căminului Cultural, a Dispensarului Uman, a Postului de Poliţie, a Bisericii cu hramul “Intrarea în Biserică a Maicii Domnului” şi la 600 m de Memorialul Nicolae Bălcescu.
Clădirea unităţii este alcătuită din parter şi două etaje, cuprinzând 9 săli de clasa, 2 săli pentru grădiniţă, 2 laboratoare (biologie şi fizică-chimie), 2 cabinete şcolare (informatică,religie), o bibliotecă şcolară şi alte săli destinate pentru cancelarie, director, secretariat, cameră de alimente, unde se păstrează alimentele pentru acţiunea „Lapte şi corn”. În această instituţie de învăţământ funcţionează trei niveluri de învăţământ: ciclul preşcolar,ciclul primar şi cel gimnazial, derulându-şi activitatea într-un singur schimb.
Deviza şcolii
Educaţia este cea mai puternică armă pe care voi o puteţi folosi pentru a schimba lumea. – Nelson Mandela
Plecând de la premise ca orice societate îşi formează caracterele, oamneii prin educaţie, dorim să le oferim tuturor copiilor, indifferent de statutul social al familiilor lor, şansa de a se forma în spirit civic şi moral , pe baza unor principii solide care să le servească drept arme împotriva unei societăţi aflate în permanent schimbare.
Prioritatea noastră este să le oferim tuturor şanse egale, să poată creşte într-o lume mai bună, fără frici şi capabili să identifice, să analizeze şi să îşi resolve toate problemele cu fruntea sus.
Elevul este prietenul nostru, de aceea dorim să construim un mediu prietenos oricărui tip de elev, întărind relaţia de colaborare cu familia prin încredere, valori morale şi respect.
Toţi copiii noştri sunt încurajaţi să lupte pentru visul lor, să pătreze în suflet şi în simţire tradiţia românescă şi să promoveze binele, frumosul şi dragostea faţă de Dumnezeu şi semeni.
Proiecte organizate de unitatea nostră
Şcoala Gimnazială “Nicolae Bălcescu”, sat Rotărăşti are în derulare diferite parteneriate cu instituţii publice, cât şi cu unităţi de învăţământ din judeţ sau din ţară.
De-a lungul timpului, am avut parte de o echipă implicată, dornică de afirmare, care a contrubuit eficient la dezvoltarea educaţională a elevilor noştri.
Totodată, unitatea noastră este gazda a 4 proiecte importante, pe care le ducem la bun sfârşit, cu şi pentru copii, cât şi datorită empatiei faţă de elevi şi comunitate:
1.Concursul interjudeţean de creaţieliterarăşi plastic “Sunt copilşi am drepturi!”, ediţia a VIII-a
Din dorinţa de a promova drepturile copilului, Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” s-a angrenat într-un proiect pe această temă, dorind să evidenţieze valorile pe care orice copil ar trebui să le ştieşi să le apere, eliminând discriminarea. Într-o lume în care copiii sunt supuşi unor rele tratamente, dorim să aducem în prim-plan drepturile copiilor, promovând astfel gândirea critică, liberă, cât şi promovarea toleranţei şi solidarităţii în lume, începând cu instituţiile unde, copilul vine să-şi clădească un viitor mai bun, demn de un viitor cetăţean, exemplu pentru totţi cei din jurul său.
Scopul principal al proiectului îl constituie promovarea şi respectarea drepturilor copilului în societate, conştientizarea elevului asupra importanţei pe care o are pentru sine această problemă. Proiectul a cuprins două secţiuni: elaborarea de eseuri cu tematică specifică titlului şi crearea de postere, colaje în care să-şi manifeste artistic abilităţile civice, legate de drepturile copilului.
2.Concursul interjudeţean de folclor “Busuioc de Topolog!”, ediţia a VIII-a
În viziunea noastrã, spaţiul etno-folcloric vâlcean, prin cultura sa populară, se încadrează în sfera de interes a etnografiei şi folcloristicii româneşti de prestigiu, fiind capabil să genereze manifestări ale actului folkloric specific zonei/localitãţii din ţară, purtătoare de tradiţii şi obiceiuri populare.
Aşadar, prin acest proiect ne-am propus să culegem, să păstrăm, să promovăm tradiţiile şi obiceiurile poporului nostru, transmiţându-le din generaţie în generaţie încă de la cea mai fragedă vârstã.
În acest context, dorim a ne învăţa atât copiii cât şi elevii sã aprecieze frumuseţea textului literar popular, a portului, dansului şi a cântecului românesc, a meşteşugurilor tradiţionale prin promovarea lor.
De aceea, considerăm oportună concretizarea proiectului nostru, lansând concursul şcolar interjudeţean: ,,Busuioc de Topolog”.
Scopul principal al proiectului îl constituie promovarea şi respectarea, dar şi conştientizarea tinerilor cu privire la necesitatea preluării şi trasmiterii de către generaţiile prezente şi viitoare, în mod nealterat, a tradiţiilor populare româneşti în frumusetţa şi originalitatea lor.
3.Simpozionul interjudeţean “Sunt copilşi am drepturi!”, ediţia a V-a
Motto: “Copiii sunt mesajele vii pe care le trimitem unor vremuri ce nu le vom vedea!”
Când se naşte un copil ,tristeţea din lume dispare, copiii sunt supremul dar al vieţii. Copiii sunt o categorie socială, care, în ciuda aparenţelor, nu au timp să aştepte; dacă sunt lăsaţi să crească fără ajutorul de care au nevoie, personalitatea lor are de suferit. Educaţia, privită în general ca proces de formare şi dezvoltare a personalităţii umane, are drept scop, dificil de altfel, transformarea diversităţii într-un factor determinant al înţelegerii sociale, atât între indivizi, cât şi între grupuri. Necesitatea schimbării strategiei în educaţie, şi implementarea unui proces de incluziune educaţională şi chiar socială, este un deziderat pe care suntem chemaţi, ca oameni ai ŞCOLII, să-l realizăm cu iubire şi măiestrie pedagogică. Orice copil are dreptul de a fi respectat, indifferent de naţie, starea de sănătate etc.
Proiectul nostrum vizează promovarea drepturilor copiilor de pretutindeni, dorinţa cadrelor didactice de a împărtăşi experinţele cu alte cadre dispuse să înveţe şi să se dezvolte pe plan profesional, cât şi personal.
Acest simpozion îşi propune să abordeze tema propusă din perspectivă teoretică, exemple de bune practice, studii de caz, identificarea necesităţilor copiilor din ziua de azi , cât şi îndreptarea sau integrarea unor copii cu deficienţe.
4.Concursul judeţean “Nicolae Bălcescu, un numeşi un loc pentru istorie!”, ediţia a II-a
”Fără cultul trecutului nu există iubire de ţară”, spunea Mihai Eminescu.
Trăim într-o lume care se află într-o continuă schimbare, căreia trebuie să ne supunem, dar mai ales să o înţelegem şi să o transformăm aşa încât să o aducem în folosul copilului, dar şi al nostru. Ca învăţători eram obişnuiţi cu manualele în care se găseau la loc de frunte fragmente din operele marilor noştri scriitori Eminescu, Creangă, Sadoveanu, Caragiale, Topîrceanu, Alecsandri, etc. În manualul actual facem cunoştinţă cu autori noi, cei mai mulţi fac parte din literature universală, dar şi autori români contemporani.
Încă din clasele primare, elevii trebuie să vină în contact cu texte ale unor scriitori importanţi care evocă momente din istoria zbuciumată şi glorioasă a acestui neam. Prin conţinutul acestor texte, elevii află despre faptele de vitejie ale înaintaşilor şi pot stabili calităţi excepţionale ale eroilor: ascuţimea intelectuală, spirit de iniţiativă, voinţă puternică, curaj, spirit de sacrificiu, optimism, modestie etc. Aceste cunoştinţe uşurează mul tînţelegerea cursului sistematic de istorie a patriei.
Lecturile cu conţinut istoric, prin volumul bogat de reprezentări ale faptelor şi evenimentelor istorice, pregătesc elevii pentru înţelegerea principalelor probleme ale istoriei patriei noastre. Totodată, ele îi ajută pe elevi să înţeleagă mai bine sensul unor procese ale contemporaneităţii.
Ţinând seama de faptul că în ciclul primar, cât şi în cel gimnazial, funcţia educativă a cunoştinţelor de istorie este prioritară şi că formarea unor reprezentări şi noţiuni istorice este determinată în mare măsură de existenţa unui fond educative corespunzător, este firesc ca abordarea textelor cu conţinut istoric să se facă în aşa fel încât aceasta să aducă o contribuţie sporită la educarea patriotică a elevilor.
Făcându-l pe copil să cunoască trecutul şi prezentul acestei ţări, nu facem altceva decât să-l integrăm în inima poporului din care face parte, să-I întărim mândria de a fi roman şi totodată, să-l îmbogăţim vocabularul cu noţiuni şi cuvinte noi.
Rezultate
Pe lângă rezultatele deosebite la concursuri şi olimpiade şcolare, la diferite materii, copiii noştri au beneficiat de o educaţie de calitate, astfel încât roadele muncii cadrelelor didactice s-au numărat la examenele naţionale, atunci când totţi copiii noştri au putut continua drumul anevoios al cunoaşterii la diferite forme de învăţământ liceal din Rm. Vâlcea.
Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu˝, sat Rotărăşti promovează identificarea si dezvoltarea calităţilor si aptitudinilor fiecărui elev pentru a fi capabil să – şi aleagă viitorul cel mai potrivit şi să se adapteze unei societăţi în permanentă schimbare, printr-o ofertă educaţională variată anual, care să vizeze interesele directe ale elevilor, prin crearea de competenţe de comunicare socială, prin centrarea managementului resurselor umane pe motivarea profesorilor cu rezultate deosebite, prin asigurarea accesului tuturor elevilor la tehnologia modernă şi nu în ultimul rând prin consolidarea unui curriculum adecvat unei bune educaţii a elevilor prin directa implicare a părinţilor.
Vulnerabilitate
O bună parte din elevii noștri fac parte din familii defavorizate, fie sunt crescuți de bunici sau în familii monoparentale sau chiar sunt copii cu nevoi educaționale special.
Un dezavantaj vizibil în mediul rural este faptul că ecomonia este slab dezvoltată sau inexistentă, oamenii nu au locuri de muncă stabile, tinerii sunt plecați în străinătate, iar comunitatea are mulți batrâni. Din această cauză dezvoltarea elevilor depinde de ceea ce le oferă școala.
De-a lungul timpului, mai ales în perioada pandemică, echipa de proiecte din unitate a lucre active la implementarea diferitelor proiecte care să asigure sprijin elevilor şi familiilor lor, mai ales că ne-am văzut în postura de a active online, iar internetul şi lipsa dispozitivelor au reprezentat o adevărată provocare atât pentru unitate, cât şi pentru întrega comunitate.
Nevoia de formare
Deşi activăm în domeniul educaţiei, considerăm că adevărata provocare pentru cadrul didactic de azi o reprezintă dezvoltarea personal şi profesională. Cadrul didactic trebuie să fie în permanenţă active şi să dea dovadă de dorinţă continuă de aprofundare şi o deschidere a supraprovocărilor din ziua de azi.
În luna martie 2020, ne-am trezit în faţa unei provocări majore, aceea de a transfera procesul intructiv-educativ din format clasic în format online. Toţi am avut nevoie de adaptare la nou, de dorinţa de învăţare şi de instruire pentru a oferi elevilor noştri o educaţie de calitate.
Suntem de părere că o educaţie de calitate şi de durată se bazează în mod special pe deschiderea şi dorinţa cadrului didactic de a se adapta oricărei situaţii, deoarece elevul empatizează cu profesorul ce îi oferă siguranţă şi stabilitate. Scopul principal al nostrum este acela de a îi învăţa pe elevi cum să gândească, nu ce săgândească, să avem posibilitatea să le “descătuşăm gândurile , să le trezim curiozitatea şi să le aprindem minţile”- Puşkin
Proiecte derulate de unitate înparteneriat cu alte instituții/ Fundația World Vision (școala este aplicant)
1. Programul ”Pâine și mâine”, înparteneriat cu World Vision Vâlcea, cu ajutorul căruia elevii din ciclul primar derulează activități de instruire, recreere și activități after-school, ce vin în sprijinul acestora. Totodată ,acest program vizează și asigurarea unei mese calde pentru copiii incluși în program, ajutor la teme, aprofundarea noțiunilor neînțelese, primirea unor daruri, cât și implementarea unor programe de vară atât pentru copii , cât și pentru părinții acestora.
2. Programul Școala din valiză, înparteneriat cu World Vision Vâlcea , care are ca principal obiectiv asigurarea egalității de șanse la educația digital pentru elevii unității noastre. Având în vedere contextual pandemiei provocate de SARS-Cov2, procesul didactic s-anumat în mediul online și ne-am aflat în ipostaza de a nu deține o platform educațională și a trebuit să ne adaptăm situației. Instruirea elevilor a fost dificilă deoarece aceștia fie nu beneficiau de instrumente, fie nu dețineau noțiunile de bază ale Tic-ului. Considerăm că acest proiect poate să acopere nevoile elevilor noștri și să poată să beneficieze de o educație de calitate.
3. Un proiect extrem de important aplicat de Școala Gimnazială ”Nicolae Bălcescu”, sat Rotărăști, cu sprijinul total al Primăriei Nicolae Bălcescu, este un proiect cu fonduri europene nerambursabile de anvelopare și dotare a unității la standard europene.